Alpinism

Open Panel

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Da, și eu mă mir încă de titlu, degetele parcă apasă singure tastele, probabil pentru că în sinea mea m-am cam decis: în 2016 am să încerc să ajung pe Elbrus - 5642 m, cel ma înalt punct al Europei. Și când zic încerc, nu este deoarece mă tem de dificultatea ascensiunii ci de organizarea specifică expedițiilor, costuri, formalități, și, la această altitudine, lipsă de oxigen și rău de înălțime.

În anii de performanță visam să pot ieși pe "munții mari": Himalaya, Caucaz, Anzi pentru escalada cărora mă simțeam perfect pregătit. Sunt puțin sensibil la frig (chiar și extrem), îmi place iarna, zăpada, schiul, muntele, alpinismul; dovadă: performanța maximă am atins-o în alpinismul de iarnă. Însă, pe atunci, calitățile mele bogate în rezistență, tehnică și enorm de mult entuziasm nu deschideau porțile finanțării unui loc în expediții; drept că nici nu am știut la ce uși să bat; iar resursele proprii nu-mi ajungeau nici de echipament decent, mai mult de jumătate din acesta fiind construit sau adaptat artizanal, cu mânuțele proprii.elbrus 836786 1280

Forma fizică recentă, în mare revenire - atât pe stâncă cât și pe zăpadă - mi-a aprins iar scânteia visurilor de "high mountaineering" - altfel spus munțomania de altitudine; foarte mare altitudine. Nu mai există problema echipamentului, grație unei strategii întinse pe ultimii 4 ani prin care m-am dotat ca pentru performanță și altitudine. Problema principală este că, deși organismele mai în vârstă (moșii de vreo 40+ ani, vorba unui fost coleg) suportă mai ușor răul de înălțime, nimeni nu poate ști dacă se poate adapta la condițiile altitudinale înalte sau nu, până nu încearcă. Nu există alt test, nu există nici o regulă, dacă vrei să știi că te poți adapta la lipsa de oxigen de la altitudine, trebuie să urci acolo. Cu aclimatizare, ca la carte. S-a dovedit că sunt foarte mulți factori genetici implicați, greu de "citit", așa că trebuie testat.

Sunt un fan al evitării riscurilor cunoscute, cele neprevăzute consider că sunt suficiente pentru adrenalină :) Astfel că mi-am pus întrebarea de bază - am să am sau nu rău de altitudine? Cum pot evita un acest risc? Oricât de bine aș planifica o ieșire sus de tot (ce probabil mă va costa financiar semnificativ), întâi trebuie să știu cât de expus sunt problemelor generate de altitudine. Acestea pot determina retragerea prematură de pe munte în cadrul unor potențiale expediții mai înalte (still dreaming ... :) ), și nu asta e ideea. Pot afla răspunsul însă doar urcând; de preferat undeva (mai) ieftin, fără extravaganțe tehnice, cu posibilitate de suport rapid. Ca pe Elbrus, de exemplu.

Am început într-o doară să studiez ofertele de expediții pe Elbrus, împreuna cu traseele, condițiile de acolo, urcarea propriu-zisă, etc. Pe măsură ce mă documentam entuziasmul mi-a crescut exponențial. Pare un obiectiv perfect tangibil, și chiar accesibil ca și costuri ! Informațiile online sunt enorm de multe și de complete; Elbrusul, în ciuda renumelui morbid (în medie 10 morți pe an) este vizitat de foarte mulți turiști vorbăreți dotați cu dispozitive de filmat și/sau cu blog :)

Deci vă puteți imagina că nu a durat mult ca scânteia să prindă viață în acest proiect, transformându-se în ditamai focul de tabără! Am început să leg informațiile, să găsesc o soluție funcțională, să văd un drum cu un final bun.

Și acum, lăsând poezia și trecând la chestiuni lumești, dacă v-am trezit interesul și vă interesează să participați, contactați-mă după ce citiți și detaliile organizatorice la care m-am gândit deocamdată:

Obiectiv principal:  Testarea rezistenței / adaptării la condiții de altitudine, și întoarcerea sănătoși acasă.

Nu sunt fan al "febrei vârfului" și urcare cu orice preț. Iar expediția pentru mine are ca scop chiar testarea proprie la mersul la altitudine. Dacă pot atinge și vârful, e super ok. Dar nu urmăresc să "bifez" vârful. E mult mai important să petrec o perioadă de timp la altitudine, în condiții montane, exersând tehnica, și mai ales simțindu-mă bine. Elbrusul nu pleacă nicăieri, iar o săptămână în jurul altitudinii de +/- 4000 m este o realizare în sine!

Dacă pentru voi vârful este obiectivul principal și musai acum, atunci nu va fi cu mine; mai sunt și alte expediții.

Obiectiv secundar: Urcarea pe vârful Elbrus Vest - 5642 m

Este ceva să poți spune am fost pe cel mai înalt vârf al Europei! În condițiile în care ne simțim bine, nu va fi nici un impediment să îl atingem. Dificultatea ascensiunii stă exclusiv în rezistența fizică, echipamentul termic și tehnic, strategie și minte limpede la orice altitudine și în orice condiții. În caz că nu vom atinge vârful, tot vom putea spune că am fost pe cel mai înalt munte al Europei, unde am făcut ce ne place timp de o săptămână.

Obiectiv terțiar (chiar opțional): Urcarea pe vârful Elbrus Est - 5610 m

În caz că ne simțim în stare după atingerea vârfului principal și dacă mai avem timp și vreme, nimeni nu ne împiedică să vedem cum arată de sus și fratele mai mic al Elbrusului. Și vedem cum ne comportăm la a doua ieșire aproape de 6000 m.

Perioada: sfârșit mai 2016 - început iunie 2016

Asta deoarece sezonul expedițiilor organizate comercial începe din iunie, cu un vârf în iulie - august, iar eu vreau (cu orice preț) să evit aglomerația. Nu putem să concurăm firmele de turism și mă aștept ca în perioada de vârf să fie probleme cu cazarea la refugii.
Apoi septembrie pare prea depărtat. Iar în mai ziua e mai lungă, și în creștere. În plus, sezonul de schi se termină în aprilie - mai, teoretic am putea "flexa" perioada să prindem zăpadă cât să urcăm/coborâm pe schiuri de tură. Depinde de participanți.

Durata: 10-14 zile

Știu, este mult. Expedițiile organizate pe Elbrus sunt în general de 8 sau 10 zile, cu tot cu aclimatizare/zile de rezervă vreme proastă. Doi francezi au urcat și coborât în 2 zile. Eu aș vrea să avem flexibilitate suficientă în caz ca nu ne iese din prima; iar daca ne mișcăm bine, nu ne oprește nimeni să atingem ambele vârfuri - și cel vestic și cel estic, sau să ne orientăm și către alte văi și creste din zonă.

Costuri: ~ 700 EUR /persoană. Indiferent de numărul de participanți.

Nu, nu e o glumă, cam atât iese, la prima strigare, din ce informații am găsit. Aceste costuri includ transport, taxe, cazare (hotel, refugii, cort), masă, 14 zile. Nu va fi cazare la boierie, la urma urmei altul e obiectivul :) Nu includ nici echipamentul. Eu îl am. Mai trebuie completat cu câteva repere, de îmbunătățit altele, dar o pot face până în mai 2016. Partea bună este că prăbușirea cursului rublei ne ajută la costuri mici pentru masă, cazare și transport local.

Participanți: TBD

Inițial eram eu și o idee. Acum am plus încă un entuziast, coleg de birou, care a îmbrățișat din start ideea. Grupul optim cred că ar fi 4-6 persoane, grupați câte 2. La un grup mai mic apar probleme de susținere în caz de accident, la un grup mai mare apar probleme de disciplină/organizare/lucru în echipă.
Sunt adeptul tacticii toți împreună sau nici unul, dar nevoile de la fața locului vor dicta exact strategia. Echipele de 2-3, ce folosesc același "limbaj", pot asigura flexibilitate și siguranță în același timp. Estimez 2-6 persoane, adică nu prea estimez bine. Suntem 2, așteptăm provincia !

Lista de echipament individual și de grup necesar: TBD

Am să actualizez mai târziu aici lista sau într-un mesaj pe lista de discuții (vezi mai jos).

Detaliile practice vor fi discutate pe lista de discuții elbrus2016 la avabo.ro (subscribe la elbrus2016-subscribe la avabo.ro ).
Dacă mai sunt doritori, contactați-mă pe formularul de contact http://avabo.ro/contact#display-form (sau direct - cine are datele mele de contact) pentru detalii / înscriere în proiect.

Și întrucât costurile nu vor fi niciodată mici, caut sponsorizări pentru proiect !

Orice donație e mai mult decât binevenită, e magică! Dacă nu se indică altfel, toate donațiile vor fi pentru proiect și vor fi aplicate direct proporțional tuturor membrilor grupului.
În plus, eu îmi închiriez suprafața rucsacului, polarului, hanoracului, benzii de frunte, căciulii pentru bannere/logo ! Vor apare în toate pozele /filmulețele din expediție. Sponsorii/donatorii vor fi întotdeauna menționați în materialele despre proiect (dacă nu își exprimă altă opțiune)! Bonus, toți contribuitorii vor beneficia de bannere pe termen nedefinit pe acest site !
Deocamdată, vă rog contactați-mă via formularul de pe site http://avabo.ro/contact#display-form pentru detalii. Sau la email abc la avabo.ro.

contentmap_plugin

Hei! mi-au placut povestile tale. :)) M

• ANUNȚ - "Back to nature" ep.2 - Valea Albă

Bogdan Avadanei 23.12.2010 17:01
    He he he, Long time no see !! Da, am început să (re)fac ce îmi place și ce știu (mai corect știam ;-) ...

Andrei Miau 21.12.2010 03:24
    Bravo! I really enjoyed reading it ;) si in plus de asta ma bucur sa vad ca faci ceva ce multi nu mai ...